Pikkujoulukausi lähestyy vauhdilla ja yhteydenottoja pikkujouluihin liittyen tulee lähes päivittäin. Muutama viikko sitten sain puhelun joka toimii pohjana tämänkertaiselle kirjoitukselle. Puhelu alkoi perinteiseen malliin, asiakkaan kanssa käytiin läpi kaikki perinteinen, tilaisuuden koko, millainen ohjelma tilaisuuteen sopisi parhaiten, paikka jne. Tämän jälkeen asiakas kuitenkin esitti mielenkiintoisen kysymyksen;
”Mistä tietää että taikuri on hyvä? Lähes joka toinen taikuri tuntuu mainostavan itseään palkittuna (SM mitallisti, EM mitallisti, MM Mitallisti, PM Mitallisti, matti meikäläinen erikoispalkinto jne) taikurina. Ja hintahaarukka vaihtelee muutamasta sadasta yli tuhanteen euroon? Miten alaan tuntematon voi tehdä viisaan valinnan näistä vaihtoehdoista?” Tilaaja oli siis selvästi kilpailuttanut useampia taikureita.
Tilaajan esittämään kysymykseen minulla ei ole yksinkertaista vastausta. Taikurikilpailuita ja niissä saavutettuja titteleitä en kuitenkaan suosittele pitämään kovinkaan suuressa arvossa. Tämä johtuu siitä, että taikurikilpailut on suunnattu lähes yksinomaan taikureille ja niitä tuomaroivat pääasiassa toiset taikurit. Tästä johtuen kilpailuissa lähes poikkeuksetta esitetään täysin erityyppistä materiaalia kuin tavallisille yleisöille tehtäisiin. Kilpailuja järjestetään myös aivan liikaa. Junioritaikureiden SM kisat ovat joka toinen vuosi ja niissä palkitaan kerralla maksimissaan jopa 12 Suomen mestaruusmitalia. Taso on myös hyvin ailahteleva. Mukana on toki esiintyjiä, jotka jo nuoresta iästä huolimatta osoittavat loistavaa potentiaalia, mutta pääasiassa juniorien SM mitaleja ei kokonaisuutena minusta voi pitää millään tapaa takeena esityksen laadusta. Poikkeuksiakin juniorikisoissa on olemassa, mutta esiintyjää tilaisuuden valitessa ei minusta kannata laittaa liikaa painoa taikurikilpailuissa menestymiselle. Osalla Suomen parhaista taikureista ei esim ole minkään sortin palkintoa taikurikilpailusta.
Jos palkintoja ei voi käyttää laadun takeena niin mihin sitten? Verkkosivuja? Valitettavasti kuka vain pystyy tänä päivänä teettämään tai jopa tekemään itselleen hyvin ammattimaiset verkkosivut ja saamaan ne näkymään hyvin hakukoneissa ja google mainonnassa. Ammattimaisen näköiset verkkosivut kuitenkin ovat lähtökohta, joka tulisi löytyä jokaiselta ammattitaikurilta. Sivut myös pidetään ajan tasalla, ajankohtaisena ja niistä tulisi löytyä kaikki oleellinen asiakasta mahdollisesti kiinnostava tai koskeva informaatio. Tärkein seikka kuitenkin verkkosivuilla minusta ovat referenssit eli suositukset ja mahdollinen video esityksestä.
Referensseihinkään ei valitettavasti voi täysin luottaa, sillä niitäkin käytetään väärin. On varsin yleistä, että taikuri kirjoittavat itse referenssinsä ja pyytää vain luvan lisätä siihen jonkun yrityksen edustajan allekirjoituksen. On myös varsin yleistä, että referenssin antajan nimi, titteli ja yritys jätetään merkitsemättä. ”Matti Meikäläinen, henkilöstöpäällikkö, Alma media” on aina uskottavampi kuin ”Maija M, Alma media”. Lyhyellä googletuksella voi äkkiä varmistaa, että henkilö on todella oikea, eikä keksitty. Tosin googlettaessa kannattaa ottaa huomioon, että ihmiset vaihtavat työpaikkoja paljon, joten kaikkia referenssien henkilöitä ei voi olettaa löytävänsä. Verkkosivujen referenssiä parempia tapoja suosituksien saamiseen onkin suora kasvotusten saatu suositus esiintyjästä.
Esittely/promovideot ovat myös alkaneet yleistyä kovasti taikureiden keskuudessa. Tämä on sinänsä hienoa sillä video on live esityksen jälkeen ehkä paras tapa päätellä esiintyjän taitoja. Hyvästä videosta pitäisi käydä hyvin ilmi esiintyjän esiintymistyyli ja mielellään katsojan pitäisi kyetä myös muodostamaan käsitys minkä tyyppistä materiaalia esiintyjä esittää ja myös se että yleisö viihtyy. Edellämainitut seikat ovat minusta tärkeämpiä kuin HD tason videokuva ja MTV:n tarkkuudella toteutettu editointi. Tosin videot ovat siinä mielessä vaikeita, että harva haluaa esittää ns. parhaita juttujaan videolla. Ne säästetään yleisölle itse tilaisuuteen. Esittelyvideota parempi vaihtoehto olisi tietty esiintyjän näkeminen livenä keikalla, mutta se ei luonnollisesti ole aina mahdollista.
Viimeinen asia joka minusta on todella toimiva tapa varmistua esiintyjän ammattitaidosta, on pyytää tarjous esityksestä puhelimella sähköpostin sijaan. Sähköposti on helppo, nopea ja mahdollistaa monen tarjouksen yhtäaikaisen pyytämisen todella vaivattomasti, mutta se on myös staattinen ja hengetön. Lyhyen puhelinkeskustelunkin pohjalta pystyy hyvin nopeasti ja varmasti muodostamaan kuvan siitä, osaako linjan toisessa päässä oleva henkilö asiansa. Puhelun aikana pystyy nopeasti ja täsmällisesti kartoittamaan mitä tilaisuuteenne haluatte ja miten esiintyjä pystyy parhaiten sen teille tarjoamaan. Toki tämä vie enemmän aikaa kuin perus sähköpostien massalähettely, mutta eivätkö tilaisuutenne asiakkaat ansaitse parasta mahdollista viihdettä, budjettinne rajoissa?
SAMA TILANNE TAIKUREIDEN NÄKÖKULMASTA
Kysymys taikurin pätevyydestä on mielenkiintoinen ja se ei rajoitu vain tilaajien ongelmaksi. Samasta ”ongelmasta” kärsivät osittain myös taikurit. Olen keskustellut asiasta lukuisien harrastaja ja ammattitaikurin kanssa ja kaikki ovat ilmaisseet huolensa asiasta, tosin hieman eri näkökulmista.
Myös muut taikurit kertoi kohdanneensa tilanteita, joissa asiakkailla on ollut vaikeuksia erottaa kuka oikeasti on ammattilainen ja laadukas esiintyjä joka tekee laadukasta taikuutta. Tosin taikureilla on tästä puhuttaessa havaittavissa selkeä kahtiajako.
Osa taikureista pyrkii lokeroimaan ongelman taikureiden teknisen taitotason näkökulmaan. Tarkoitan tällä sitä, että ei-taikuri ei pysty erottamaan itsestään toimivaa perustemppua, jonka saa taikurinvälineliikkeestä, ja itse kehitettyä suurta taitoa ja harjoittelua vaativaa temppua toisistaan. Taikurin näkökulmasta sinänsä on ymmärrettävää, että voi olla turhauttavaa jos on kuluttanut vuosia, monta tuntia päivässä, harjoitellakseen jotain joka luo katsojille taikuuden elämyksen. Kuitenkin sama yleisö voi nähdä toisaalla myös taikurin, joka on harjoitellut vain muutaman tunnin ja tekee jotain, jota periaatteessa kuka vain salaisuuden tietävä osaisi tehdä perässä, mutta kykenee silti luomaan saman taikuuden elämyksen tai ainakin puhtaasti hämäämään katsojia tempun salaisuudella. Mielenkiintoinen vastakkainasettelu, vai onko?
Minusta ongelma tästä näkökulmasta on enemmänkin taikureita oma vaiva ja sen taustalla on taikureita vaivaava egoistinen ammattitauti. Niin sanotut tekniset taikurit yleensä unohtavat, että emme tee taikuutta taikureille (tai ainakaan ammattimaisesti esiintyvät eivät tee). Taikurit myös unohtavat usein, että tavalliset ihmiset näkevät taikurin usein vain muutamia kertoja elämässään. Suuri osa maallikoista ei siis ikinä ole nähnyt taikuuden klassikoita. Toisin kuin taikurit, he eivät näe satoja temppuja variaatioineen vuosittain. Tavallinen katsoja näkee koko elämänsä aikana ehkä vain kourallisen taikatemppuja livenä. Heille ei ole väliä onko kyseessä oma variaatio (jotka 99% tapauksista taikatempuista puhuessa ovat huonompia kuin alkuperäiset lähteet, joita niillä pyritään imitoimaan)
Eikö siis taikureina ja ennen kaikkea asiakaspalvelijoina, meidän tehtävämme ole tarjota yleisöillemme parasta? Eikö meidän pitäisi kyetä laittaa oma egomme syrjään ja unohtaa temppujen salaisuudet ja oman egomme pönkitys ja tekniikalla brassailu? Tavalliset ihmiset eivät välitä salaisuudesta tai siitä onko temppu itsestään toimiva vai ei, jos he eivät sitä näe. Ei siis saisi olla mitään väliä, onko temppu itsestään toimiva vai vuosien harjoittelua vaativa tekninen suoritus. Ainut asia millä tulisi olla merkitystä on se, että temppu esitetään puhtaasti ja hyvin, mielellään persoonallisesti, jolloin katsojat pääsevät mukaan matkalle, joka muodostaa heille taian kokemuksen, joka toivottavasti kulkee heidän mukanaan lämpimänä muistona loppu elämän.